Jadrnice

Spletna stran o jadrnicah. Jadrnice, kot način življenja, športa ali rekreacije. Novice in informacije iz sveta navtike.

Archive for the ‘Koristne info’ Category

April 15th, 2011

Roža vetrov

Comments Off on Roža vetrov, Koristne info, by najem.

Roža vetrov je grafični pripomoček s katerim meteorologi prikazujejo stalne vetrove za določeno območje. V roži vetrov so stalni vetrovi za določeno področje in lahko se zgodi da določen veter na roži za eno področje piha iz druge smeri, kot v roži vetrov za drugo področje.

Z rožo vetrov si pomagajo predvsem jadralci, letalci, ki ne poznajo vetrov na določenem področju zanimajo pa jih lastnosti tega vetra.

Roža stalnih vetrov za Severni Jadran, se pravi tudi slovensko Primorje je naslednja:

Tramontana

Veter, ki začne pihati za hladno fronto in piha iz severa. Tramontana je prehodnega značaja in se lahko razvije v Burjo. Tramontana začne pihati nenadoma in lahko doseže moč hurikana. Jadrnicam ne priporočajo plutja v takem vetru saj lahko doseže tudi do 200km/h.

Burin

Burin je priobalni veter in nastane zaradi razlik v temperaturi med morjem in kopnem. Piha ponoči, ko je kopno hladnejše kot morje in veter izeenačuje razliko.

Burja

Veter, ki piha v sunkih ponavadi iz severovzhoda. Moč burje slabi, ko se odmikamo stran od obale, povzroča razburkano morje in lomljenje valov. Burja lahko pozimi traja več tednov poleti pa lahko tudi samo kakšno uro.

Levant

Levant je hladen veter, ki nastane v brezvetrju in preide v Burjo ali Jugo. Levant prinaša slabo vreme, piha pa večinoma pozimi.

roža vetrov

Jugo

Veter jugo je topel  in vlažen veter, ki prinaša spremenljivo vreme, ponavadi tudi padavine. V primerjavi z Burjo piha bolj enakomerno, podobno kot Burja pa močno razburka morje. Je dolgotrajen veter saj lahko piha od šest do devet dni, s presledki pa tudi do tri tedne.

Oštro

Je kratkotrajen in prehoden veter, ki piha iz juga proti severu. Poleti lahko piha samo nekaj ur.

Lebič

Veter Lebič piha iz jugozahoda in povzroča velike valove in razburkano morje. Zaradi oblike jadranskega zaliva veter hitro spremeni smer. Nastane poleti ob nevihtah ali pa nastane, ko pride anticiklon iz jugozahoda.

Ponent

Veter, ki piha iz zahodne smeri, povzroča pa nevihte.  Veter je kratkotrajnega značaja in lahko piha v kateremkoli letnem času.

Maestral

Maestral je prijeten obalni veter, ki piha iz severne smeri proti jugu.  Veter začne pihati v jutranjih urah med 9.00 in 10.00, ter se stopnjuje do 14.00, ko doseže največjo jakost. V primeru, da veter Maestral ne piha zvečer več ur pomeni, da bo slabo vreme.

March 3rd, 2011

Jadranje

Comments Off on Jadranje, Koristne info, by najem.

Jadranje je umetnost obvladovanja jadrnice z uporabo jader. S spreminjanjem krmila, in pri manjših plovilih tudi kobilice, jadralec obvlada moč vetra tako, da vpliva na  smer in hitrost jadrnice. Za jadranje so potrebne izkušnje, ki jih lahko pridobimo na morju ob različnih vetrovnih in morskih pogojih. Dodatno vpliva tudi predznanje o sami jadrnici.

jadranje

Na svetu se v večini jadranje uporablja kot oblika športa in rekreacije. Res je, da se še po nekaterih bolj revnih delih sveta uporablja jadranje za transport, vendar tudi v revnih predelih jadranje nadomeščajo s plovil, ki imajo poceni prirejene motorje. Jadranje delimo na namenskost kot tekmovalno jadranje, ki je namenjeno za udeleževanje na tekmovanjih in potovalno jadranje.

Jadra omogočajo modernim jadrnicam, da lahko plujejo skoraj kamor koli hočejo glede na veter. Na jadrnici je potrebno samo prilagoditi jadra in že je mogoče pluti kamorkoli, razen direktno v veter. Temu pa se lahko izognemo tako, da z jadrnico vijugamo malo levo stran od vetra in nato malo desno stran od vetra. Jadranje proti vetru pa omogoča moč proti vetra, ki pa nastane na zavetrni strani jadra. Ta omogoča, da se ob pravilno poravnanih jadrih jadrnica premika naprej.

March 2nd, 2011

Kaj je jadrnica?

Comments Off on Kaj je jadrnica?, Koristne info, by najem.

Jadrnica je plovilo, ki jo delno ali v celoti poganja veter, ki se ujema v jadra. Obstaja več različnih jadrnic, ki jih delimo po velikosti na manjše jadrnice, ki imajo odprte palube do večjih jadrnic, ki so že prave jadralne ladje.

Jadrnice ločimo predvsem glede na število trupov. Večina jadrnic ima enojni trup. Enojni trup ne omogoča pretirane stabilnosti zato potrebujejo jadrnice z enojnim trupom kobilico, ki jim omogoča protiutež, da se sama jadrnica ne prevrne ob močnem vetru.

Jadrnice, ki pa imajo več trupov ne potrebujejo kobilice, saj jim stabilnost omogoča že sama zasnova. Jadrnice z dvema trupoma imenujemo katamarani, jadrnice s tremi trupi pa trimarani.

Zgoraj omenjena kobilica je standardna oprema jadrnic z enim trupom. Kobilica je podvodna utež na sredini jadrnice, ki preprečuje, da se jadrnice ob močnem pritisku vetra na jadra, ne prevrne. Nekatere tekmovalne jadrnice imajo premikajočo kobilico, ki omogoča boljše lastnosti ob manjši teži.

March 2nd, 2011

Osnovna pravila jadranja ali pravila izogibanja trčenja na morju

Comments Off on Osnovna pravila jadranja ali pravila izogibanja trčenja na morju, Koristne info, by najem.

Spodobi se, da na začetku začnemo z osnovami. In kaj bi lahko bilo bolj osnovno kot pravila izogibanja trčenja na morju.

V primeru, da se bližata dve jadrnici in obstaja nevarnost trčenja se morajo obnašati jadrnice po naslednjem postopku:

  • če imajo jadrnice veter iz različnih smeri, se mora odmakniti jadrnica, ki ima veter iz svoje leve strani
  • če imata jadrnice veter iz iste smeri, se mora odmakniti tista jadrnica, ki je na vetrni strani – prednost pa dati jadrnici na zavetrni strani
  • če jadrnica, ki ima vedter z leve strani vidi jadrnico na vetrni strani  se ji mora odmakniti
  • pri prehitevanju se morajo jadrnice, ki prehitevajo izogibati prehitevanim jadrnicam

izogibanje nesreči jadrnic

Pomembnejša splošna pravila, ki upoštevajo jadrnice in ostala plovila pa so sledeča:

  1. Stoječemu oziroma omejeno gibljivemu plovilu se morajo izogibati vsa plovila
  2. Na splošno velja pravilo, da se čolnu na vesla izogibajo vsa plovila, jadrnicam vsa razen čolnu na vesla, jadrnicam pa se izogibajo samo plovila z motornim pogonom.
  3. Na ozkih prehodih se je potrebno prilagoditi in se tudi jadrnice izogibajo večjim plovilom, ker imajo ponavadi le-ta ožji manevrski prostor kjer se lahko gibljejo.
  4. V primeru, ko se približujeta dva plovila in moramo mi spremeniti smer, to naredimo zelo očitno, tako da druga jadrnica to opazi.
  5. Prepovedano je glisiranje ob obali (do 250m stran od obale)